Curriculum Vitae
Naam: Mieke Posthumus
06-123 89 89 2
Website: www.organiserenvanhetleren.nl
Opleidingen
Bonhoeffer-College te Castricum
Diploma: Atheneum
Rijkspedagogische Academie te Alkmaar
Diploma: onderwijzeres
Samenwerkingsverband Onderwijskunde Randstad (SOR, UvA, VU, Utrecht) te Amsterdam en Utrecht
Titel: Onderwijskundige (drs.)
Diverse trainingen en cursussen op het gebied van algemeen management, projectmanagement, communicatie, PR&Voorlichting
Loopbaan
Zelfstandig adviseur op het gebied van leren&ontwikkelen.
Onder de noemer “Organiseren van het leren” richt ik mij op 3 onderwerpen:
- Inrichten leerfunctie binnen bedrijven/organisaties (macro-niveau)
- Ontwerpen Leerwerktrajecten (meso-niveau)
- Educatieve communicatie (micro-niveau)
Opdrachtgevers
Nederlandse Stichting voor Corporate Universities (NSCU), adviseur leden mbt opzetten en inrichten bedrijfsacademies
Interpolis, ontwerp en implementatie Interpolis Academie Bedrijven
Dienst Werk&Inkomen Amsterdam, ontwerp en implementatie DWI Academie
Formulierenbrigade te Amsterdam, ontwerp en implementatie leer-werk-traject.
Rijksgebouwendienst, ontwerp en bouw van een leerhuis
Ministerie van Defensie, ontwerp en programmamanager leerlijn voor management
CBI (Centrum voor de Bevordering van Import uit ontwikkelingslanden, agentschap van Buitenlandse Zaken), meebouwen aan Kenniscentrum
COA (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers), doorontwikkeling van de COAcademy
ECLO (Expertise Centrum voor leren en ontwikkelen) van de Rijksoverheid, advies mbt Leerkaart Rijk
Prysmian inwerkprogramma voor nieuwe operators
Q8 inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers
Ministerie van Verkeer&Waterstaat, Rijkswaterstaat
Hoofd van het Corporate Learning Centre
Werkzaamheden:
- Conceptontwikkeling leerfunctie voor de organisatie (inhoudelijk, organisatorisch, financieel)
- Implementatie leerfunctie binnen de organisatie
- Oprichten Corporate Learning Centre (CLC)
- Opbouwen team Corporate Learning Centre, 20 medewerkers, vervolgens managen team
- Verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering rondom opleidingen, waaronder het budget
Ministerie van Justitie, Immigratie- en Naturalisatiedienst
Hoofd van het Kennis- en Leercentrum
Werkzaamheden:
- Conceptontwikkeling leerfunctie voor de organisatie (inhoudelijk, organisatorisch, financieel)
- Implementatie leerfunctie binnen de organisatie
- Oprichten Kennis- en Leercentrum (KLC)
- Opbouwen team Kennis- en Leercentrum, 15 medewerkers, vervolgens managen team
- Verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering rondom opleidingen, waaronder het budget
Ziekenhuis Leyenburg te Den Haag
Hoofd Opleiding&Ontwikkeling
Werkzaamheden:
- Conceptontwikkeling leerfunctie voor de organisatie
- Implementatie leerfunctie binnen de organisatie
- Verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering rondom opleidingen, waaronder het budget
- Ontwikkelen en laten uitvoeren leeractiviteiten
- Leiding geven aan 1 medewerkster
CIVOB (Centraal Instituut Vorming en Opleiding Bestuursdienst, centrale Bestuursacademie) te Den Haag
Beleidsmedewerkster
Werkzaamheden:
- Ontwikkelen van onderwijsleerpakketten, bestemd voor medewerkers lagere overheden
- Uitvoeren behoeften- en evaluatie-onderzoeken
Universiteit van Amsterdam (UvA), vakgroep Algemene Taalwetenschappen
Medewerkster Project “Toegepaste Taal Cursussen”
Werkzaamheden:
- Ontwikkelen en uitvoeren leeractiviteiten “Nederlands op de werkvloer”
Universiteit van Amsterdam (UvA), vakgroep Onderwijskunde
Onderwijskundig onderzoeksmedewerkster
Werkzaamheden:
- Opzetten en uitvoeren van de evaluatie van het project “LBO-adoptieplan Rotterdam”
- Schrijven van het onderzoeksrapport
Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek (SCO) te Amsterdam
Stagiaire
Werkzaamheden:
- Opzet en uitvoering van het deelonderzoek “Tweede taalverwerving en schoolactiviteiten” binnen het project “Tweede taalverwerving in de kleuterklassen”
Stichting Nederlandse Schoolradio (SNS) te Hilversum
Stagiaire
Werkzaamheden:
- Onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van programmavoorstellen
- Ontwikkelen van divers educatief materiaal bij radio-series
- Zitting in het redactieteam van het televisieprogramma “Chips, die je niet kunt eten”van de AVRO, VARA en SNS over computers
Nevenwerkzaamheden/Nevenfuncties
- Werkveldcommissie Onderwijskunde, Universiteit Twente
- Onbezoldigd adviseur HRD-vraagstukken voor MIAN (Mircro Insurence Association of the Netherlands)
- Curriculumcommissie Justitie Beleids Academie
- Freelance auteur/redacteur (*)
- Bestuurslid Nederlandse Stichting voor Corporate Universities (NSCU)
- Bestuurslid Stichting Welzijn Scheveningen
- Medewerkster Kindertelefoon Amsterdam
- Medewerkster woensdagmiddagactiviteiten voor kinderen, Bibliotheek te Castricum
(*) Opdrachten/opdrachtgevers tbv. auteurs- en redactiewerkzaamheden
Uitgeverij Kinheim in Werkendam
- 5 lesboeken spelling voor het basisonderwijs
Uitgeverij Kluwer te Alphen a/d Rijn
- lid redacteam serie handboeken en themakaternen HRM-gebied
- auteur diverse artikelen op het terrein van leren en ontwikkelen
Zorn Uitgeverij te Leiden
- “Tussen het groen; een boekje over de hovenier en de groenvoorziener”
- “De Islam”
- “Wie helpt het Prinses Beatrix Fonds?”
- “Waar komt de banaan vandaan?”
- “Prettig geregeld; over het werk van de notaris”
Stichting Ivio te Lelystad
- “Bedrijven van binnen”
- “Jouw orgaan redt mijn leven”
- “Is straling gevaarlijk?”
DST (Didactisch Service Team) te Baarn
- “Bomen en plezier”
Sigma Coatings te Uithoorn
- Redactionele bewerking van de cursus “Verfvakman”
- Stichting Vakopleiding Schilders en Stukadoors (SVS) te Waddinxveen
- Eindredactie cursusmateriaal over het opzetten van een eigen glasbedrijf
- Graphic Media Development Centre (GMDC) te Den Haag
- Auteur begeleidende tekst bij een voorlichtingsfilm over het GMDC
Zeiss Planetarium te Amsterdam
- Begeleidend materiaal voor kinderen bij de tentoonstelling “Ruimtevaart is overal”
Persoonsprofiel
- Conceptuele instelling, waarbij verbinding tussen grote lijn en details niet uit het oog verloren wordt
- Weet tegengestelde belangen te overbruggen, gericht op verkrijgen van commitment
- Procesdenker en procesmanager, inzicht in de relatie tussen proces en inhoud
- Holistisch, zien van samenhang en integrale verbindingen
- Strategisch en analytisch, observatievermogen
- Weet te inspireren en te motiveren, coachende leiderschapsstijl, ontwikkelingsgericht
- In staat zowel solistisch als in team te opereren
- Oplossingsgericht, bedrijfsmatig en zakelijk
- Passie voor het terrein van leren en ontwikkelen